Drukuj

Zakończyły się prace w porcie w Ostrołęce powadzone przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Do portu wpłynęły i zacumowały pierwsze jednostki pływające. Port będzie służył nie tylko mieszkańcom miasta, ale też turystom i stanie się ważnym przystankiem na szlaku z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie. 

"Nie możemy zapominać, że jest wiele pięknych rzek w Polsce, które dzięki niewielkim pracom mogą być żeglowne. Naszym wielkim marzeniem jest połączenie Kanał Żerański – Wielkie Jeziora Mazurskie. W listopadzie odbierzemy pierwsze projekty opracowane przez Politechnikę Warszawską. Mają one nam pokazać, gdzie są wąskie gardła, jakie będą najlepsze technologie, jak dostosować głębokość rzeki. Plan nam pokaże konkretne liczby" - powiedziała Anna Moskwa wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Oczyszczony port w Ostrołęce.

Port w Ostrołęce został wybudowany 35 lat temu i przez ten czas tylko raz był częściowo odmulany, nie odbywały się tam żadne prace konserwatorskie. Brak właściwych prac utrzymaniowych w ostatnich kilkunastu latach spowodował odłożenie w jego dnie rumowiska i namułu, przy czym ich miąższość miejscami przekraczała  1,0 m. Wody Polskie wykonały następujące prace konserwacyjne:

Koszt prac to 189 792,69 zł. 

Czwarta od lewej Minister Anna Moskwa, następnie Mirosław Markowski, dyrektor RZGW w Białymstoku.

„Jeśli ktoś z państwa byłby tu pierwszy raz, to może powiedzieć, że nie tak wiele się tutaj stało. Jednak jak ktoś obejrzy zdjęcia sprzed rozpoczęcia prac, to widać różnicę. Dużo jest do zrobienia, ale myślę, że to, co się zaczęło, daje nadzieję i optymizm. Ostrołęka może być naprawdę ważnym punktem na pięknych szlakach wodnych. Nasze plany i marzenia są znacznie większe” - powiedział prezydent Ostrołęki Janusz Kotowski.

PGW Wody Polskie wiążą z portem w Ostrołęce plany na przyszłość. „Jeszcze do końca 2018 roku chcemy wykonać koncepcję przebudowy – rozbudowy tego portu. Port będzie powiększony, powstaną nowe pomosty i cała infrastruktura służąca do jego użytkowania” – powiedział Mirosław Markowski dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku. W tym roku Wody Polskie zmodernizowały już nadbrzeże rzeki Narew poprzez wymianę starych i wystających uchwytów po odbojnicach, które stwarzały niebezpieczeństwo dla odpoczywających nad wodą. Zamontowanych zostało 450 odbojnic wzdłuż całego betonowego nadbrzeża oraz wymienione wszystkie odbojnice na slipie do wodowania łodzi i kajaków. Nadbrzeże Narwi w okolicach plaży miejskiej zostało też oczyszczone ze śmieci: starych opon i betonowych elementów.

Agnieszka Giełażyn - Sasimowicz

Rzecznik Prasowa RZGW w Białymstoku