W ramach współpracy na wodach granicznych, realizując zadania Polsko-Niemieckiej Grupy Roboczej do spraw ochrony wód granicznych (GR W2), została opracowana przez grupę ekspercką ds. monitoringu długoterminowa ocena jakości wód Odry i Nysy Łużyckiej w wybranych punktach pomiarowych dla wybranych wskaźników zanieczyszczenia.


Pliki do pobrania:

Szanowni Obywatele w dorzeczu Odry,

Pod koniec roku 2000 Unia Europejska uchwaliła Dyrektywę 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 października 2000 roku ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (dalej zwaną Ramową Dyrektywą Wodną). Ramowa Dyrektywa Wodna stanowi przełom w kompleksowej, skutecznej ochronie wód w Unii Europejskiej, z korzyścią dla człowieka i przyrody. Porządkuje ona, ujednolica i łączy ochronę wszystkich wód, od wód podziemnych, poprzez jeziora i wody płynące, aż po wody przejściowe i przybrzeżne.

Istotnym celem Ramowej Dyrektywy Wodnej jest, aby do roku 2015 możliwie wiele wód Unii Europejskiej było w „dobrym stanie". Centralnym instrumentem służącym osiągnięciu takiego stanu jest plan gospodarowania wodami. Podczas jego stopniowego opracowania przewidziane są konsultacje społeczne, w których mogą Państwo wziąć aktywny udział.

Od końca 2007 roku do czerwca 2008 roku publikowany będzie wstępny przegląd istotnych problemów gospodarki wodnej stwierdzonych na Międzynarodowym Obszarze Dorzecza Odry (MODO), do którego w ciągu tych 6 miesięcy mogą Państwo zgłaszać swoje uwagi.

Od końca 2008 roku do czerwca 2009 roku publikowany będzie projekt planu gospodarowania wodami dla MODO z tak samo długim terminem zgłaszania uwag.

Wspólny plan gospodarowania wodami dla MODO podaje informacje na temat stanu całego dorzecza Odry i streszcza wszystkie wymagane działania, które należy wdrożyć w celu po-prawy stanu wód. Zanim jednak opracowany zostanie plan gospodarowania wodami, musi powstać wstępny przegląd istotnych problemów gospodarki wodnej, który zostanie udostępniony opinii publicznej.

Niniejszy tekst obejmuje wstępne zestawienie problemów, jakie zostały zidentyfikowane na MODO, których rozwiązanie należy skoordynować na poziomie międzynarodowym w ramach planu gospodarowania wodami.

Źródło: www.mkoo.pl


Pliki do pobrania:

DYREKTYWA 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej tzw Ramowa Dyrektywa Wodna (RDW) nakłada na wszystkie kraje członkowskie w tym Państwo Polskie obowiązki sprawozdawcze w stosunku do Komisji Europejskiej.

Zgodnie z wymaganiami RDW do dnia 22 marca 2005 roku kraje członkowskie powinny były opracować i przesłać do Komisji Europejskiej raport z realizacji zapisów art. 5, 6 i zał. II, III, IV.

W Polsce na zlecenie Ministerstwa Środowiska zostały opracowane raporty dla obszarów dorzeczy wyznaczonych zgodnie z obowiązującym prawem i obejmujące: charakterystykę obszaru dorzecza, przegląd wpływu działalności człowieka na środowisko, analizę ekonomiczną korzystania z wody oraz rejestr obszarów chronionych (zwany dalej Raport 2005).

Aby w myśl art. 14 RDW zapewnić szerokiemu społeczeństwu dostęp do informacji w poniższych plikach zamieszczone zostały treści raportów:


Pliki do pobrania:

Raport 2005 dla Obszaru Dorzecza Wisły [2,7 MB]

Raport 2005 dla Obszaru Dorzecza Odry [4,6 MB]

Dnia 22 grudnia 2000 roku Unia Europejska uchwaliła "Dyrektywę 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 roku ustanawiającą ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej" (zwaną dalej Ramową Dyrektywą Wodną lub RDW). RDW stanowi przełom w zakresie kompleksowej, skutecznej ochrony wód w Unii Europejskiej, z korzyścią dla człowieka i przyrody. Porządkuje, ujednolica i łączy ochronę wszystkich wód, od wód podziemnych, poprzez jeziora i wody płynące, aż po wody przejściowe i przybrzeżne. Istotnym celem środowiskowym jest to, aby możliwie wiele wód Unii Europejskiej osiągnęło „dobry stan" do końca 2015 roku. Podstawowym instrumentem służącym osiągnięciu celów środowiskowych wymaganych w RDW jest Plan Gospodarowania Wodami. Zgodnie z artykułem 13 RDW również dla Międzynarodowego Obszaru Dorzecza Odry do końca roku 2009 w uzgodnieniu pomiędzy umawiającymi się Stronami - Rzeczpospolitą Polską, Republiką Czeską i Republiką Federalną Niemiec powinien zostać opracowany i uznany za wiążący międzynarodowy Plan Gospodarowania Wodami. Droga do uchwalenia tego planu prowadzi poprzez trzystopniowy proces konsultacji, w którym opinia publiczna może wziąć aktywny udział:

od końca grudnia 2006 roku do końca czerwca 2007 roku w celu konsultacji społecznych opublikowano harmonogram oraz plan pracy dotyczący wdrażania RDW na Międzynarodowym Obszarze Dorzecza Odry,

od końca grudnia 2007 roku do końca czerwca 2008 roku w celu konsultacji społecznych opublikowany został wykaz istotnych problemów gospodarki wodnej dla Międzynarodowego Obszaru Dorzecza Odry,

od końca grudnia 2008 roku do końca czerwca 2009 roku w celu konsultacji społecznych powinien zostać opublikowany projekt Planu Gospodarowania Wodami na Międzynarodowym Obszarze Dorzecza Odry.

Ramy prawne i polityczne dotyczące współpracy oraz działań transgranicznych w dziedzinie ochrony wód oraz gospodarowania wodami na MODO stanowią Umowa w sprawie Międzynarodowej Komisji Ochrony Odry przed Zanieczyszczeniem oraz inne umowy dwustronne, wymienione w rozdziale II.9.4 niniejszego Planu Gospodarowania Wodami.

Sporządzenie oraz wiążące uchwalenie Planu Gospodarowania Wodami na Międzynarodowym Obszarze Dorzecza Odry powinno nastąpić do końca grudnia 2009 roku. Wspólny Plan Gospodarowania Wodami powinien dostarczać informacji na temat stanu wód na całym obszarze dorzecza oraz zestawiać wszystkie wymagane działania, których wdrożenie konieczne jest w celu poprawy stanu wód. Plan Gospodarowania Wodami streszcza wszystkie informacje z zakresu gospodarki wodnej istotne dla Międzynarodowego Obszaru Dorzecza Odry, wyjaśnia tryb pozyskiwania oraz istniejące luki w wymaganych danych i informacjach oraz przedstawia ekonomiczne aspekty proponowanych działań.

Zgodnie z artykułem 13 i załącznikiem VII do RDW, międzynarodowy Plan Gospodarowania Wodami na Międzynarodowym Obszarze Dorzecza Odry zawiera szczegółowe informacje dotyczące następujących tematów:

  1. Ogólna charakterystyka obszaru dorzecza,
  2. Zestawienie znaczących presji i oddziaływań antropogenicznych na stan wód,
  3. Identyfikacja oraz kartowanie obszarów chronionych,
  4. Sieci monitoringu oraz wyniki programów monitoringu,
  5. Lista celów środowiskowych,
  6. Streszczenie analizy ekonomicznej korzystania z wody,
  7. Streszczenie programów działań,
  8. Streszczenie działań służących informowaniu opinii publicznej i konsultacji społecznych,
  9. Lista właściwych władz,
  10. Adresy kontaktowe do pozyskiwania dokumentów wyjściowych.

Szczególne znaczenie mają wyniki programów działań wraz z oceną jednolitych części wód (punkt 4), odnosząca się do nich lista celów środowiskowych i derogacji (punkt 5), ocena prawdopodobieństwa osiągnięcia tych celów, ocena ekspercka dotycząca konieczności zastosowania wyjątków oraz opracowanie programów działań, których streszczenie zawierają plany gospodarowania wodami (punkt 7).

Plan Gospodarowania Wodami na Międzynarodowym Obszarze Dorzecza Odry powinien w szczególności ułatwić koordynację ponadregionalną i ponadsektorową. Posiada on szczególne znaczenie przede wszystkim w zakresie skomunikowania ze sobą wszystkich działań wodnogospodarczych w ramach procesu wdrażania RDW wobec Komisji Europejskiej. Projekt Planu Gospodarowania Wodami na Międzynarodowym Obszarze Dorzecza Odry w wersji przedłożonej do konsultacji należy traktować jako tymczasowy wynik złożonego i kompleksowego procesu. Przedłożony projekt Planu Gospodarowania Wodami udostępnia się niniejszym opinii publicznej w celu zgłaszania uwag w terminie do końca czerwca 2009 roku. W najbliższym czasie zostanie on uzupełniony o brakujące informacje w szczególności pod względem doprecyzowania niektórych danych liczbowych i statystyk oraz o brakujące jeszcze załączniki kartograficzne. Następnie projekt Planu Gospodarowania Wodami na Międzynarodowym Obszarze Dorzecza Odry powinien zostać dostosowany zgodnie ze zgłoszonymi uwagami i ostatecznie opublikowany do końca grudnia 2009 roku jako wiążący Plan Gospodarowania Wodami.

Ostateczna wersja projektu PGW ma charakter syntetyczny, podsumowujący i zagregowany, stanowiący całościowy przegląd stanu gospodarowania wodami oraz zawierający zestawienie niezbędnych działań służących osiągnięciu wymaganych celów środowiskowych w ramach całego obszaru MODO. Ten syntetyczny dokument jest zgodny z zawartością krajowych Planów Gospodarowania Wodami, opracowanych dla poszczególnych części terytoriów Rzeczpospolitej Polski, Republiki Czeskiej oraz Republiki Federalnej Niemiec, które tworzą cały międzynarodowy obszar dorzecza, jak również zgodny jest z ewentualnymi innymi Planami Gospodarowania Wodami w tych trzech państwach. Szczegółowe informacje dotyczące stanu wód oraz planowanych działań znajdują się w planach krajowych. Dokumenty te zostaną udostępnienie społeczeństwu do konsultacji przez właściwe władze poszczególnych państw, wymienione w rozdziale II.10 niniejszego PGW. Wszelkie uwagi należy zgłaszać do odpowiednich instytucji lub do MKOOpZ.

Źródło: www.mkoo.pl


Pliki do pobrania:

Projekt Planu Gospodarowania Wodami na Międzynarodowym Obszarze Dorzecza Odry [620 KB]

Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej informuje, że na stronie internetowej Komisji Europejskiej dostępne jest polskie tłumaczenie przewodnika pn.: „Guidance document on Inland waterway transport and Natura 2000" - „Wytyczne w sprawie transportu śródlądowego i sieci Natura 2000 (zrównoważony rozwój śródlądowych dróg wodnych i zarządzanie nimi w kontekście dyrektywy ptasiej i siedliskowej UE".

Wytyczne dostępne są pod linkiem: http://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/iwt_pl.pdf


Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej udostępnia na niniejszej stronie Mapę Śródlądowych Dróg Wodnych przygotowaną we współpracy z regionalnymi zarządami gospodarki wodnej.

W celu uruchomienia mapy proszę kliknąć na miniaturę mapy poniżej. (mapa chwilowo niedostępna)


Szczegółowe informacje na temat dróg wodnych można uzyskać we właściwym terytorialnie regionalnym zarządzie gospodarki wodnej.

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku administruje następującymi śródlądowymi drogami wodnymi:

  1. rzeka Wisła (km 684,0 - 941,3)
  2. rzeka Martwa Wisła (km 0,0 - 11,5)
  3. rzeka Szkarpawa (km 0,0 - 25,4)
  4. rzeka Nogat (km 0,0 - 62,0)
  5. rzeka Brda (km 0,0 - 14,4)
  6. Kanał Bydgoski (km 0,0 - 0,4)
  7. Kanał Jagielloński (km 0,0 - 5,8)
  8. system Kanału Elbląskiego, jezior Pojezierza Iławskiego i jeziora Drużno, o długości 151,7 km obejmujący:
  • jeziora: Piniewo, Sambród, Ruda Woda, Bartężek, Ilińsk, Drwęckie, Puzy, Szeląg Wielki, Dauby, Jeziorak, Ewingi,
  • Kanał Elbląski od jeziora Drużno do jeziora Jeziorak i jeziora Szeląg Wielki,
  • Kanał Bartnicki od jeziora Ruda Woda do jeziora Bartężek,
  • szlak żeglowny jeziora Drużno.

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach administruje następującymi śródlądowymi drogami wodnymi:

  1. rzeka Odra (km 51,2 - 98,6)
  2. Kanał Gliwicki (km 0,0 - 41,2)
  3. Kanał Kędzierzyński (km 0,0 - 5,6)

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie administruje następującymi śródlądowymi drogami wodnymi:

  1. rzeka Wisła (km 0,0 - 295,2)
  2. Kanał Łączański (km 0,0 - 17,2)

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu administruje następującymi śródlądowymi drogami wodnymi:

  1. Kanał Bydgoski (km 14,8 - 38,9)
  2. Kanał Ślesiński (km 0,0 - 32,0)
  3. Jezioro Gopło (km 32,0 - 59,5)
  4. rzeka Noteć górna (km 59,5 - 121,6)
  5. Kanał Górnonotecki (km 121,6 - 146,6)
  6. rzeka Noteć dolna - odcinek skanalizowany (km 38,9 - 177,2)
  7. rzeka Noteć dolna - odcinek swobodnie płynący (km 177,2 - 226,1)
  8. rzeka Warta (km 0,0 - 406,6)

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie administruje następującymi śródlądowymi drogami wodnymi:

  1. rzeka Odra (km 542,4 - 704,1)
  2. rzeka Odra Wschodnia (km 704,1 - 730,5)
  3. rzeka Odra Zachodnia (km 0,0 - 36,5)
  4. rzeka Regalica (km 730,5 - 741,6)
  5. rzeka Parnica (km 4,0 - 5,6)
  6. Przekop Klucz - Ustowo (km 0,0 - 2,7)
  7. Przekop Parnicki (km 0,0 - 1,3)
  8. Kanał Kurowski (km 0,0 - 3,4)
  9. Kanał Odyńca (km 0,0 - 3,6)
  10. Kanał Klucz (km 0,0 - 2,3)
  11. Kanał Cegielinka (km 0,0 - 1,8)
  12. Kanał Zielony (km 0,0 - 0,4)
  13. Jezioro Dąbie (9,5 km toru głównego) oraz rzeki: Święta, Czapina, Babina, Dąbski Nurt, Iński Nurt

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie administruje następującymi śródlądowymi drogami wodnymi:

  1. rzeka Wisła (km 295,2 - 684,0)
  2. Kanał Żerański (km 0,0 -17,2)
  3. rzeka Bug (km 0,0 - 283,2)
  4. rzeka Narew (km 22,0 - 248,5)
  5. rzeka Pisa (km 0,0 - 80,0)
  6. system Wielkich Jezior Mazurskich obejmujący:
  • jeziora:
    • Roś, Seksty, Tałtowisko, Kotek Wielki, Szymon, Szymoneckie, Jagodne, Śniardwy, Mikołajskie, Tałty, Boczne, Niegocin
    • Mamry w skład którego wchodzą jeziora: Kisajno, Dargin, Mamry (właściwe), Święcajty
    • Kirsajty
  • rzeki i kanały łączące jeziora wymienione w lit. a) od m. Pisz do m. Węgorzewo
  • jeziora stanowiące boczne odgałęzienia drogi wodnej Pisz - Węgorzewo: Bełdany, Ryńskie, Guzianka Mała, Guzianka Duża, Nidzkie (do km 19,0)
  1. Kanał Augustowski (km 0,0 - 83,0)

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu administruje następującymi śródlądowymi drogami wodnymi:

  1. rzeka Odra (km 98,6 - 542,4)
  2. rzeka Nysa Łużycka (km 0,0 - 15,0)

Aktualne informacje żeglugowe:

RZGW Gdańsk www.gdansk.rzgw.gov.pl tel. 58 326 18 88
RZGW Gliwice www.gliwice.rzgw.gov.pl tel. 32 777 49 50
RZGW Kraków www.krakow.rzgw.gov.pl  tel. 12 628 42 14
RZGW Poznań www.poznan.rzgw.gov.pl tel. 61 856 77 30
RZGW Szczecin www.szczecin.rzgw.gov.pl  tel. 91 441 13 11
RZGW Warszawa    www.warszawa.rzgw.gov.pl    tel. 22 587 02 90
RZGW Wrocław www.wroclaw.rzgw.gov.pl  tel. 71 337 89 19

Rzeka Biebrza (km 0,0 – 84,2) administrowana jest przez dyrektora Biebrzańskiego Parku Narodowego. Telefon: 85 738 06 20 ; www.biebrza.org.pl